Šo­lar­ji o pri­ho­dno­sti slo­ven­šči­ne

V jav­nem sis­te­mu vzgo­je in iz­o­bra­že­va­nja v Re­pu­bli­ki Slo­ve­ni­ji ima slo­ven­šči­na osre­dnjo vlogo – v ve­či­ni pri­me­rov je slo­ven­šči­na na vseh sto­pnjah učni jezik, torej jezik, v ka­te­rem iz­o­bra­že­va­nje po­te­ka, v osnov­ni in sre­dnji šoli pa tudi te­melj­ni učni pred­met.

ZA­KO­NO­DA­JA

Slo­ven­šči­no kot jezik vzgoj­no-iz­o­bra­že­val­ne­ga dela v vrt­cih ozi­ro­ma šolah do­lo­ča­jo 3. člen Za­ko­na o or­ga­ni­za­ci­ji in fi­nan­ci­ra­nju vzgo­je in iz­o­bra­že­va­nja (ZOFVI), 5. člen Za­ko­na o vrt­cih (ZVrt), 6. člen Za­ko­na o osnov­ni šoli (ZOsn) in Za­ko­na o po­klic­nem in stro­kov­nem iz­o­bra­že­va­nju (ZPSI) ter 8. člen Za­ko­na o gi­m­na­zi­jah (ZGim). Za­ko­no­da­ja sicer do­pu­šča nekaj izjem, pred­vsem za šole s po­dro­čij, na ka­te­rih ži­vi­jo druge na­ro­dno­stne sku­pno­sti, pa tudi npr. v pro­gra­mih med­na­ro­dne ma­tu­re ali v pri­me­rih med­na­ro­dnih iz­me­njav. Krov­ni zakon ZOFVI v 92. členu do­lo­ča tudi, da mo­ra­jo vsi stro­kov­ni de­lav­ci v vzgoj­no-iz­o­bra­že­val­nih usta­no­vah ob­vla­da­ti slo­ven­ski knji­žni jezik, kar se pra­vi­lo­ma pre­ver­ja pri stro­kov­nem iz­pi­tu, ki je ob­ve­zen za vse za­po­sle­ne stro­kov­ne de­lav­ce v vrt­cih in šolah.

Vsi na­ve­de­ni za­ko­ni med te­melj­ne cilje vzgo­je in iz­o­bra­že­va­nja v Re­pu­bli­ki Slo­ve­ni­ji uvr­šča­jo ra­zvoj je­zi­kov­ne zmo­žno­sti oz. ra­zvoj uspe­šne­ga ra­zu­me­va­nja in spo­ro­ča­nja v slo­ven­skem je­zi­ku (2. člen ZOFVI, ZOsn, ZPSI, ZGim in 4. člen ZVrt), Zakon o osnov­ni šoli slo­ven­šči­no uvr­šča med ob­ve­zne pred­me­te za vse učen­ce (16. člen) ter med pred­me­te, iz ka­te­rih se vsako leto iz­ve­de na­ci­o­nal­no pre­ver­ja­nje zna­nja v 6. in 9. ra­zre­du (64. člen), Zakon o ma­tu­ri pa med sku­pne pred­me­te na splo­šni in po­klic­ni ma­tu­ri, ki so ob­ve­zni za vse kan­di­da­te (5. in 7. člen).

JE­ZI­KOV­NA PO­LI­TI­KA

Je­zi­kov­na po­li­ti­ka po­seb­no skrb na­me­nja je­zi­kov­ne­mu pouku slo­ven­šči­ne v vzgoj­no-iz­o­bra­že­val­nem sis­te­mu Re­pu­bli­ke Slo­ve­ni­je, raz­i­ska­vam slo­ven­ske­ga je­zi­ka ter ovre­dno­te­nju in raz­i­sko­va­nju je­zi­kov­ne­ga iz­o­bra­že­va­nja v slo­ven­šči­ni. Skuša pa tudi uza­ve­šča­ti pomen ja­sne­ga in ra­zu­mlji­ve­ga ura­do­val­ne­ga je­zi­ka ter za­go­to­vi­ti vse­ži­vljenj­sko je­zi­kov­no iz­o­bra­že­va­nje jav­nih usluž­benk in usluž­ben­cev.

Glav­na cilja je­zi­kov­no­po­li­tič­ne­ga de­lo­va­nja na po­dro­čju iz­o­bra­že­va­nja slo­ven­šči­ne kot pr­ve­ga je­zi­ka v Re­pu­bli­ki Slo­ve­ni­ji sta:

  • raz­vi­ja­nje in iz­po­pol­nje­va­nje je­zi­kov­ne zmo­žno­sti go­vork in go­vor­cev slo­ven­šči­ne kot pr­ve­ga je­zi­ka in nji­ho­vo uspo­sa­blja­nje za učin­ko­vi­to spo­ra­zu­me­va­nje,
  • ra­zu­mljiv ura­do­val­ni jezik in nad­gra­je­va­nje je­zi­kov­ne zmo­žno­sti jav­nih usluž­ben­cev in usluž­benk.

Re­so­lu­ci­ja o na­ci­o­nal­nem pro­gra­mu za je­zi­kov­no po­li­ti­ko 2021-2025 do­lo­ča tudi vrsto kon­kre­tnih ukre­pov za do­se­go teh ci­ljev, s ka­te­ri­mi želi dr­ža­va

  • iz­bolj­ša­ti pouk slo­ven­šči­ne, da bo kar se da učin­ko­vit v so­dob­nih druž­be­nih raz­me­rah,
  • iz­bolj­ša­ti bral­no, me­dij­sko in di­gi­tal­no pi­sme­nost,
  • iz­bolj­ša­ti je­zi­kov­no zmo­žnost in je­zi­kov­no sa­mo­za­vest go­vork in go­vor­cev slo­ven­šči­ne,
  • go­vor­cem in go­vor­kam slo­ven­šči­ne kot pr­ve­ga je­zi­ka omo­go­či­ti, da se raz­vi­je­jo v je­zi­kov­no uspo­so­blje­ne osebe in se opre­mi­jo za učin­ko­vi­to, tj. ra­zu­mlji­vo in spre­je­mlji­vo javno in ura­dno ko­mu­ni­ka­ci­jo ter druge vrste spe­ci­a­li­zi­ra­ne­ga spo­ra­zu­me­va­nja,
  • po­skr­be­ti za iz­o­bra­že­va­nje uči­te­ljev raz­lič­nih pred­me­tov, da bodo ustre­zno se­zna­nje­ni z no­vost­mi na po­dro­čju slo­ve­ni­sti­ke, di­dak­ti­ke, pre­no­ve učnih na­čr­tov in gra­div, je­zi­kov­ne po­li­ti­ke idr. ter uspo­so­blje­ni za upo­ra­bo je­zi­kov­nih teh­no­lo­gij pri pouku,
  • spod­bu­di­ti ra­zvoj slo­ven­skih e-uč­be­ni­kov in e-gra­div z vseh po­dro­čij ter za­go­to­vi­ti pro­sti do­stop do ši­ro­ke­ga iz­bo­ra gra­div v ti­ska­ni in e-obli­ki,
  • po­skr­be­ti za je­zi­kov­no iz­o­bra­že­va­nje jav­nih usluž­ben­cev in usluž­benk,
  • iz­bolj­ša­ti ra­zu­mlji­vost in je­zi­kov­no po­do­bo ura­do­val­nih be­se­dil,
  • spod­bu­ja­ti ne­dis­kri­mi­na­tor­no in vklju­ču­jo­čo rabo je­zi­ka v ura­do­val­nih po­stop­kih.

Sort By: Di­rec­ti­on:
  • Ak­cij­ski načrt za je­zi­kov­no iz­o­bra­že­va­nje

    Ce­lo­vit je­zi­kov­no­na­čr­to­val­ni do­ku­ment, ki kon­kre­ti­zi­ra cilje in ukre­pe s po­dro­čja je­zi­kov­ne­ga iz­o­bra­že­va­nja, do­lo­če­ne v Re­so­lu­ci­ji o Na­ci­o­nal­nem pro­gra­mu za je­zi­kov­no po­li­ti­ko 2014-2018.
  • Di­gi­tal­na pi­sme­nost – MJU

    Uspo­sa­blja­nja (tudi je­zi­kov­na) za iz­bolj­ša­nje di­gi­tal­ne pi­sme­no­sti, ki jih za javne usluž­ben­ce or­ga­ni­zi­ra Uprav­na aka­de­mi­ja Mi­ni­str­stva za javno upra­vo.
  • Jezik in obli­ka do­pi­sa

    Je­zi­kov­ni na­sve­ti Uprav­ne aka­de­mi­je Mi­ni­str­stva za javno upra­vo za pri­pra­vo do­pi­sa dr­žav­ne upra­ve.
  • Ka­ta­lo­gi znanj – NPI

    Ka­ta­lo­gi znanj in iz­pi­tni ka­ta­lo­gi splo­šno­i­zo­bra­že­val­nih pred­me­tov (tudi slo­ven­šči­ne) v niž­jem po­klic­nem iz­o­bra­že­va­nju.
  • Ka­ta­lo­gi znanj – SPI

    Ka­ta­lo­gi znanj in iz­pi­tni ka­ta­lo­gi splo­šno­i­zo­bra­že­val­nih pred­me­tov v sre­dnjem po­klic­nem iz­o­bra­že­va­nju (tudi za slo­ven­šči­no kot prvi jezik, kot drugi jezik ter za gluhe, na­glu­šne in di­ja­ke z go­vor­no-je­zi­kov­no mo­tnjo).
  • Ka­ta­lo­gi znanj – SSI in PTI

    Ka­ta­lo­gi znanj in iz­pi­tni ka­ta­lo­gi splo­šno­i­zo­bra­že­val­nih pred­me­tov v sre­dnjem stro­kov­nem in po­klic­no­teh­ni­škem iz­o­bra­že­va­nju (tudi za slo­ven­šči­no kot prvi jezik in kot drugi jezik).
  • Ku­ri­ku­lum za vrtce

    Na­ci­o­nal­ni do­ku­ment, ki pred­sta­vlja stro­kov­no pod­la­go za delo v vrt­cih. V njem so opi­sa­na na­če­la pred­šol­ske vzgo­je ter opre­de­lje­ni cilji in de­jav­no­sti na še­stih po­dro­čjih, med ka­te­ri­mi je tudi jezik.
  • NPZ – DIC

    Po­drob­ne in ak­tu­al­ne in­for­ma­ci­je o na­ci­o­nal­nem pre­ver­ja­nju zna­nja v osnov­ni šoli, ki jih na svo­jih sple­tnih stra­neh ob­ja­vlja Dr­žav­ni iz­pi­tni cen­ter.
  • NPZ – MIZŠ

    Po­drob­ne in ak­tu­al­ne in­for­ma­ci­je Mi­ni­str­stva za iz­o­bra­že­va­nje, zna­nost in šport o na­ci­o­nal­nem pre­ver­ja­nju zna­nja v osnov­ni šoli.
  • Po­klic­na ma­tu­ra

    Po­drob­ne in ak­tu­al­ne in­for­ma­ci­je o po­klic­ni ma­tu­ri, ki jih na svo­jih sple­tnih stra­neh ob­ja­vlja Dr­žav­ni iz­pi­tni cen­ter.
  • Pra­vil­nik o na­ci­o­nal­nem pre­ver­ja­nju zna­nja v osnov­ni šoli

    Pra­vil­nik ureja pri­stoj­no­sti or­ga­nov in or­ga­ni­za­cij, ki so za­dol­že­ni za or­ga­ni­za­cij­sko in vse­bin­sko pri­pra­vo, iz­ved­bo ter ana­li­zo na­ci­o­nal­ne­ga pre­ver­ja­nja zna­nja v osnov­ni šoli.
  • Pra­vil­nik o stro­kov­nem iz­pi­tu stro­kov­nih de­lav­cev na po­dro­čju vzgo­je in iz­o­bra­že­va­nja

    Pra­vil­nik do­lo­ča po­go­je za opra­vlja­nje, obseg, vse­bi­no, or­ga­ni­za­ci­jo in po­sto­pek opra­vlja­nja stro­kov­ne­ga iz­pi­ta za stro­kov­ne de­lav­ce v vrt­cih in šolah.
  • Sla­vi­stič­no dru­štvo Slo­ve­ni­je

    ZDSDS po­ve­zu­je uči­te­lje slo­ven­šči­ne in osta­le sla­vi­ste ter spod­bu­ja znan­stve­no raz­i­sko­va­nje slo­ven­ske­ga je­zi­ka in knji­žev­no­sti, ureja sta­no­vska vpra­ša­nja uči­te­ljev slo­ven­šči­ne in skrbi za lepši jezik v jav­no­sti.
  • Slo­ven­šči­na na dlani

    In­te­rak­tiv­no učno e-oko­lje z je­zi­kov­ni­mi va­ja­mi za obo­ga­ti­tev je­zi­kov­ne­ga pouka slo­ven­šči­ne v osnov­nih šolah od 6. ra­zre­da in v sre­dnjih šolah.
  • Smer­ni­ce za spol­no ob­ču­tlji­vo rabo je­zi­ka

    Smer­ni­ce za spol­no ob­ču­tlji­vo rabo je­zi­ka Mi­ni­str­stva za delo, dru­ži­no, so­ci­al­ne za­de­ve in enake mo­žno­sti, ki vse­bu­je na­pot­ke za iz­ra­ža­nje ena­ko­sti spo­lov v je­zi­ku.
  • Splo­šna ma­tu­ra

    Po­drob­ne in ak­tu­al­ne in­for­ma­ci­je o splo­šni ma­tu­ri, ki jih na svo­jih sple­tnih stra­neh ob­ja­vlja Dr­žav­ni iz­pi­tni cen­ter.
  • Stro­kov­ni izpit

    Stran Mi­ni­str­stva za iz­o­bra­že­va­nje, zna­nost in šport z in­for­ma­ci­ja­mi o opra­vlja­nju stro­kov­ne­ga iz­pi­ta za po­dro­čje vzgo­je in iz­o­bra­že­va­nja.
  • UN za slo­ven­šči­no v gi­m­na­zi­ji

    Ve­ljav­ni učni načrt za pred­met slo­ven­šči­na v gi­m­na­zij­skih pro­gra­mih (splo­šna, kla­sič­na in stro­kov­na gi­m­na­zi­ja).
  • UN za slo­ven­šči­no v OŠ

    Ve­ljav­ni učni načrt za pred­met slo­ven­šči­na v osnov­ni šoli.
  • UN za slo­ven­šči­no v OŠ za od­ra­sle

    Ve­ljav­ni učni načrt za pouk slo­ven­šči­ne v osnov­ni šoli za od­ra­sle.
  • Zakon o gi­m­na­zi­jah

    Zakon ureja iz­o­bra­že­va­nje v splo­šnih in stro­kov­nih gi­m­na­zi­jah, na­me­nje­no pri­pra­vi na na­dalj­nje iz­o­bra­že­va­nje v vi­so­kem šol­stvu. Vse­bu­je tudi do­lo­či­la, po­ve­za­na z je­zi­kom.
  • Zakon o ma­tu­ri

    Zakon do­lo­ča vse­bi­no splo­šne in po­klic­ne ma­tu­re, pra­vi­ce in ob­ve­zno­sti di­ja­kov in di­ja­kinj, se­sta­vo in pri­stoj­no­sti ma­tu­ri­te­tnih or­ga­nov ter po­sto­pek in način opra­vlja­nja ma­tu­re.
  • Zakon o osnov­ni šoli

    Zakon ureja osnov­no­šol­sko iz­o­bra­že­va­nje, ki ga iz­va­ja­jo javne in za­seb­ne osnov­ne šole ali se iz­va­ja kot iz­o­bra­že­va­nje na domu. Vse­bu­je tudi do­lo­či­la, po­ve­za­na z je­zi­kom.
  • Zakon o po­klic­nem in stro­kov­nem iz­o­bra­že­va­nju

    Zakon ureja iz­o­bra­že­va­nje za pri­do­bi­tev nižje in sre­dnje po­klic­ne ter sre­dnje stro­kov­ne iz­o­braz­be. Vse­bu­je tudi do­lo­či­la, po­ve­za­na z je­zi­kom.
  • Zakon o vrt­cih

    Zakon ureja pred­šol­sko vzgo­jo, ki jo iz­va­ja­jo javni in za­seb­ni vrtci. Vse­bu­je tudi do­lo­či­la, po­ve­za­na z je­zi­kom.
  • ZOFVI

    Zakon o or­ga­ni­za­ci­ji in fi­nan­ci­ra­nju vzgo­je in iz­o­bra­že­va­nja ureja po­go­je za opra­vlja­nje ter do­lo­ča način upra­vlja­nja in fi­nan­ci­ra­nja na vseh po­dro­čjih vzgo­je in iz­o­bra­že­va­nja. Vse­bu­je tudi do­lo­či­la, po­ve­za­na z je­zi­kom.
NA VRH